Stwierdzenie nabycia spadku u notariusza. Jak je uzyskać?
Formalne potwierdzenie praw do spadku jest na ogół załatwiane przez spadkobierców niezwłocznie po śmierci spadkodawcy. W większości przypadków jest to możliwe bez udziału sądu. Stwierdzenie nabycia spadku w kancelarii notarialnej cieszy się popularnością przede wszystkim z uwagi na szybkość przeprowadzenia procedury. Przeprowadzenie niezbędnej procedury jest również prostsze. Dowiedz się, dlaczego warto potwierdzić nabycie spadku u notariusza!
Potwierdzenie praw do spadku w kancelarii notarialnej
Stwierdzenie nabycia spadku u notariusza wiąże się z koniecznością przygotowania oraz zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia. Może on sporządzić taki akt, gdy spadkodawca pozostawił testament, ale również wtedy, gdy testamentu nie ma. Wówczas bowiem o tym, kto jest spadkobiercą rozstrzygają przepisy prawne.
Jeśli spadkobiercy ustalili między sobą wszystkie szczegóły dotyczące podziału majątku, w prosty sposób można doprowadzić do potwierdzenia przysługującym im praw. W tym celu muszą się jednak wszyscy stawić w kancelarii notarialnej w ustalonym wcześniej terminie.
Jeszcze przed przygotowaniem aktu poświadczenia dziedziczenia notariusz spisuje protokół dziedziczenia, w obecności wszystkich zainteresowanych osób. Podczas tych czynności notariusz informuje strony o obowiązku ujawnienia wszystkich okoliczności, które obejmuje treścią protokół. Uprzedza również o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Do protokołu dołącza się:
- odpis aktu zgonu spadkodawcy,
- odpisy aktów stanu cywilnego osób powołanych do spadku z ustawy,
- inne dokumenty, które mogą mieć wpływ na ustalenie praw do spadku.
Kolejny krok - rejestracja aktu poświadczenia dziedziczenia
Gdy protokół dziedziczenia zostanie spisany przez notariusza, dokonuje on przygotowania aktu poświadczenia dziedziczenia. Jak wskazują specjaliści Kancelarii Notarialnej Mariusz Cebulski, może tego dokonać, gdy nie ma wątpliwości co do osoby spadkobiercy oraz wysokości poszczególnych udziałów w spadku.
Niezwłocznie po przygotowaniu aktu poświadczenia dziedziczenia notariusz dokonuje jego wpisania do Rejestru Spadkowego. Posługuje się w tym celu systemem elektronicznym. W momencie dokonania wpisu w Rejestrze notariusz otrzymuje zawiadomienie o zarejestrowaniu aktu i możliwości uzyskania potwierdzenia faktu jego rejestracji. Etap ten kończy procedurę stwierdzenie nabycia spadku u notariusza.
Należy pamiętać, że stwierdzenie nabycia spadku w kancelarii notarialnej wiąże się z koniecznością uregulowania przez strony kwoty wynikającej z taksy notarialnej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana